به گزارش پایگاه رسمی وزارت آموزش و پرورش، علیاصغر فانی در گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در آموزش و پرورش به دنبال رهبری آموزشی هستیم تا مدیریت آموزشی؛ رهبری یعنی قدرت نفوذ در دیگران، به طوری که زیرمجموعه ما با میل و رغبت کار کند.
وی افزود: با توجه به مجموعه مشکلاتی که در آموزش و پرورش از 100 سال قبل داریم، چارهای جز اتخاذ رهبری آموزشی نداریم و باید بتوانیم در دانشآموزان، معلمان، مدیران مدارس و مردم نفوذ داشته باشیم که در این صورت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
فانی تصریح کرد: اینکه تصور کنیم همه نسخهها را باید وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کند اشتباه است. توانمندسازی مدیران آموزش و پرورش در سطوح و ردههای مختلف سازمانی، توانمندسازی معلمان، مربیان و کادر آموزش و پرورش میتواند متضمن حل مسائل مزمن آموزش و پرورش باشد.
وی بیان کرد: این بحث تمرکزی که سالهاست آموزش و پرورش کشور را رنج میدهد باید از طریق توانمندسازی مدیران، معلمان و پرسنل آموزش و پرورش شکسته شود تا بتوانیم مسائل را به خوبی اداره کنیم.
فانی گفت: ما فکر و خلاقیت طلب میکنیم، مدیر ما عادت کرده به او بخشنامه ابلاغ شود و باید مدیران و معاونان و معلمان را تشویق و کمک کنیم خودشان راه حلها را پیدا کنند.
وی افزود: مقبولیت و محبوبیت مدیران آموزش و پرورش کلیدیترین راه حل برای رفع مشکلات آموزش و پرورش است، مدیریت بر آموزش و پرورش مدیریت بر دلهاست نه صرفاً یک مدیریت خشک اداری.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: محبوبیت موجب جلب اعتماد زیردستان است، باید تلاش کنیم در برخورد با مردم و معلمان، اولیاء و دانشآموزان طوری رفتار کنیم که این درک در آنها به وجود آید که ما به عنوان خدمتگزار از نظر تخصص و توانمندی اولی هستیم.
وی تصریح کرد: همافزایی در مدیریت یک اصل است و نتیجه کار جمعی بیشتر از جمع کار تک تک ماست و لازمه همافزایی مثبت همدلی، همرأیی و جلب اعتماد متقابل است.